عسل می تواند در تسکین سرفه و سرماخوردگی در زمستان امسال مفید باشد

25 اوت 2020 - محققان می گویند: یک ماده ی طبیعی نسبتا ارزان قیمت که می توانید از سوپر مارکت ها خریداری کنید، می تواند یک روش مؤثر برای درمان سرفه و گلودرد نسبت به داروهای رایج در زمستان امسال باشد.

به گفته ی محققان دانشگاه آکسفورد، عسل ممکن است راه حلی برای دور ماندن از سرماخوردگی در زمستان باشد.این تیم همچنین به پزشكان پیشنهاد کرد که می توانند از این ماده ی طبیعی به عنوان یك جایگزین مناسب برای آنتی بیوتیك ها در درمان عفونت ها استفاده كنند.

اگرچه عسل از دیرباز به عنوان یک داروی خانگی استفاده شده است، اما هنوز تحقیقات دقیقی در مورد اثربخشی آن بر عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) که بر بینی، گلو، تارهای صوتی و معابر هوایی بزرگ (برونشها) تأثیر می گذارند، انجام نشده است.

در این مطالعه که اخیرا در مجله  British Medical Journal (BMJ)منتشر شده است، محققان به بازنگری 14 کارآزمایی بالینی پرداختند. در این مطالعات عسل با درمانهای مرسوم تری مانند آنتی هیستامین ها، اکسپکتورانت ها، داروهای ضد سرفه و مسکن ها مقایسه شده بود.

تجزیه و تحلیل داده های این تحقیقات نشان داد که عسل نسبت به داروهای مورد نظر، در بهبود علائم خصوصاً سرفه های شدید بسیار موثرتر است.

دو مورد از 14 مطالعه همچنین نشان داده اند كه بسیاری از كسانی كه از مواد طبیعی تهیه شده توسط زنبورهای عسل استفاده می كردند، دوره های كوتاه تری از علائم را -تا دو روز كمتر- تجربه كردند.

با وجود این یافته ها، محققان هشدار داده اند که عسل یک ماده ی پیچیده است، و دادن آن به کودکان زیر یک سال ممنوع است.

محققان اظهار داشتند که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شایع ترین دلیل برای تجویز آنتی بیوتیک ها است. از آنجایی که اکثراین عفونتها، ویروسی هستند، تجویز آنتی بیوتیک ها هم ناکارآمد و هم نامناسب است.عسل یک روش درمانی رایج است که برای بیماران شناخته شده می باشد. همچنین ارزان، قابل دسترس و دارای مضرات محدودی است. ما عسل را به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی به پزشکان توصیه می کنیم.عسل مؤثرتر و دارای مضرات کمتری نسبت به داروهای معمول است و از ایجاد مقاومت ضد میکروبی جلوگیری می کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/aug/study-finds-honey-could-be-help-ease-coughs-and-colds-this-winter.html